Alt for mange har det alt for dårligt

Mindfulness baseret stress reduktion (MBSR) er en af vejene til at få det bedre.

Fysisk sundhed er heldigvis blevet en hel naturlig del af vores hverdag. Den mentale sundhed er stadig en lidt mere “mystik” størrelse. Der er generelt ikke samme forståelse af, at den mentale sundhed er noget, vi hver især bør tage os af ligesom den fysiske del.

Måske er der af og til ligefrem en oplevelse af, at den mentale sundhed kommer mere eller mindre af sig selv. Venter vi længe nok, bliver vi nok helt af os selv rummelige, rolige, ubekymrede væsener, der hviler i os selv.

Der er oven i købet i samfundet af og til den holdning, at hvis vi begynder at tage os af vores egen mentale sundhed, ja, så er vi selvoptagede og navlebeskuende.

Sådan hænger det bare ikke sammen.:

1 ud af 8 danskere har dårlig mental sundhed. Mange, både mænd og kvinder har et alt for højt stressniveau  og i alt 623.000 danskere har det rigtig skidt.  Alt for mange har det dårligt og bruger en stor del af tiden til at gruble over fortiden og spilde energi på noget, der allievel ikke kan ændres eller spekulerer over og frygter fremtiden og det, der eventuelt skal komme. Men vi er jo lige her og der findes kun livet lige nu.

Onsdag den 28. marts og 8 uger frem har jeg et MBSR-mindfulness based stressreduction – kursus i Huset i Støvring.

“Mennesker foruroliges ikke af tingene, men af den måde  de opfatter dem på.” Epiktet, græsk filosof

Eller vores egen Piet Hein: “Helbred er hvordan mar har det. Modstandskraft er som man tar det.

Så lad os mødes og sammen tage lidt mere vare på os selv.

Mental sundhed

 

Mental sundhed

Jeg har netop deltaget i en konference om mental sundhed på Århus Universitet. mental sundhed og meditation er tæt forbundet.

Yoga, motion og fitness er i den grad oppe i tiden. Det er rigtig dejligt og med til at forbedre vores livskvalitet.

Af og til smitter den fysiske sundhed af på den mentale sundhed, men ikke nødvendigvis. Mental sundhed kræver også en målrettet træning.

Der er desværre ved at brede sig en slags epidemi af stress. At gøre op med den er i høj grad et samfundsmæssigt problem. Men den enkelte har også brug for at træne for at tage vare på sig selv i hvirvelstormen, og for at møde det, der nu kommer til os på en hensigtsmæssig måde.

Meditation og mindfulness bliver ofte misforstået: Hvis vi træner, bliver vi i stand til at klare flere urimelige krav!

Men nej,

  1. Vi bliver i stand til at sige ja og nej, og i højere grad at mærke, hvad der er rigtigt og forkert for os.
  2. Vi bliver i stand til at møde det uventede på en mere venlig, varm og åben måde.
  3. Vi står mere fast, som et bjerg, og bliver i stand til at stoppe op og spørge os selv: Hvad kræver situationen nu?
  4. Vi bliver i stand til at stoppe op, tage en indånding, mærke efter, observere – og derefter handle.
  5. Vi bliver i højere grad i stand til at adskille kropsfornemmelser, følelser og tanker.

Med andre ord kan vi ved at træne meditation undgå, at vi i så høj grad bliver kørt rundt i manegen af vores egne tanker.

Jeg holder grundkursus i meditation på Sætervej i Skørping d. 23., 24. , 25. okt fra 17.00-18.30. Se facebook eller andetsted på hjemmesiden eller ring 51222081

Kærligst Anette